1.Te laag tarief

“Ik ben net begonnen, ik kan toch niet meteen de hoofdprijs vragen?” “Als ik mijn tarief ietsje naar beneden aanpas, heb ik meer kans om die opdracht binnen te halen” Of: “Op zich is die exposure wel fijn, ook al krijg ik niet betaald”. Herken je deze gedachtes? Mooi, laat ze er lekker zijn, maar luister er vooral niet naar. De eerste valkuil van veel startende ondernemers is het vragen van een veel te laag tarief. Terwijl jij denkt dat je daardoor meer omzet draait, is het tegenovergestelde vaak waar. Want wat straal jij uit met jouw lage tarief? Dat jij een waardevol product verkoopt of een steengoede dienst aanbiedt? En wat voor klanten trek je aan? Waarschijnlijk niet de juiste. Hup, omhoog met dat tarief. Laat zien wat jij en jouw dienst of product waard is.

2.Falen is verboden

Veel mensen hebben een dingetje met falen, ook ondernemers. Fouten maken is uit den boze. En dat terwijl de meest succesvolle ondernemers juist meesters in falen zijn. Zo werd Oprah Winfrey ontslagen bij een lokale nieuwszender, kreeg Elvis Presley van een concertzaalmanager te horen dat hij maar beter kon stoppen en werd Steve Jobs uit zijn zelf opgerichte bedrijf Apple Computer Co. gezet. Hield het ze tegen? Verre van. Juist door te falen groeiden ze enorm en openden zich nieuwe deuren. Alleen door te falen zie je waar je nog wat te leren hebt en kun je jezelf ontwikkelen. Oprah Winfrey zei het mooi: “You get as much from your losses as you do from your victories.”

3.Investeren? Was da?

Ik kreeg laatst een mail. Of ik eens naar de website van een mede-zzp’er kon kijken. De eerste zin luidde: “Ik heb geen budget, maar…”. Een denkfout die veel startende ondernemers maken, is dat ze denken eerst geld te moeten verdienen om te kunnen investeren in zichzelf en hun bedrijf. Maar wat als ik je nou vertel dat het net andersom werkt? Dat je geld moet uitgeven om het te verdienen. Investeer dus in die training of cursus, je website, je pand etc. En ja, natuurlijk is dat eng. Je weet nooit van tevoren hoe je bedrijf gaat lopen. Wat als het mislukt? Je kunt jezelf ook de vraag stellen: wat als het lukt? En stel, je gaat enorm op je bek. Dan heb je er vast waardevolle lessen uit gehaald. Lessen die je anders nooit had geleerd. Uiteindelijk levert investeren je altijd wat op.

4.Alles zelf doen

Er komt veel kijken bij een eigen onderneming. Denk alleen al maar aan de administratie: facturen, belastingaangifte, mails en telefoontjes en ga maar door. Dan heb je wellicht nog inkoop, je website maken/bijhouden en producten verzenden. En dat doe je dus allemaal zelf, want dat scheelt kosten. In het boek ‘The road to freedom, de 4-urige werkweek in de praktijk’ maakt schrijver en ondernemer Karel Emck gehakt van deze redenering. Al die uren kun je niet meer besteden aan de dingen waar je goed in bent en op de lange termijn het meest geld mee kunt verdienen. Huur dus juist wel die boekhouder in, laat je website maken door een professional en regel een secretaresse. De kosten van werk dat ‘niet zo goed’ is, zijn vele malen hoger dan het inhuren van derden, is zijn theorie. En zo is het.

5.Jezelf verstoppen

Als je jouw product of dienst wilt verkopen, zul je zichtbaar moeten zijn. Niet alleen voor je vrienden en familie, maar ook voor de buitenwereld. Jezelf verstoppen in je winkel of achter je laptop is veilig, maar gaat je geen klanten en dus geen omzet opleveren. Bescheidenheid siert de mens? Nope, nope en nog eens nope! Je zult jezelf juist flink moeten promoten. Of dat nu op netwerkborrels, met hulp van sociale media of via via is. Doe wat bij je past. Ja ook als je introvert bent kun je dit, heus echt! Gooi je onzekerheid (stiekem speelt dat vast mee) in de prullenbak en roep ongegeneerd vaak van de daken wat voor fantastisch product of geweldige dienst jij mensen te bieden hebt. Let it all out!

Wil je met minder stress en meer zelfvertrouwen jóuw leven leiden?

Heb jij het gevoel dat er meer in het leven zit? Wil je eindelijk je dromen waarmaken? Wil jij geen prima leven, maar een fantastisch leven? Mooi! Je hebt noodzaak gecreëerd om te werken aan jouw beste jaar ooit! Via onze nieuwsbrief helpen we je daar nú mee te starten en blijf je op de hoogte onze programma’s en trainingen. Doe je mee? Al 130.000 mensen gingen je voor. Vanaf nu is het tijd voor jou!