Klagen voelt lekker…  eventjes dan

Dat negatieve emoties ventileren een goed idee zou zijn, is een hardnekkige mythe. Het zou beter zijn dan opkroppen, maar onderzoek wijst uit dat dit niet klopt. Klagen maakt alles alleen maar erger. Er ontstaat namelijk een negatieve sfeer, en vanuit negativiteit is het altijd veel moeilijker om een positieve draai aan een situatie te geven. Dat wat je aandacht geeft, groeit. Zo ook je rotgevoel wanneer je het op een klagen zet. Bovendien is klagen slecht voor je gezondheid en sleur je ook nog eens je omgeving mee de afgrond in. Klagen: je hebt er dus geen ene moer aan.

Wat is klagen eigenlijk?

Ik besloot iets aan mijn geklaag te doen, en nam me voor om drie weken lang niet te klagen bij wijze van experiment. Vol goede moed begon ik aan de uitdaging. Ik was veel op reis, dus ik werd heerlijk op de proef gesteld op vliegvelden vol hitte, huilende mensen en wachtrijen. Al gauw begon ik te smokkelen: zuchten, vloeken, steunen… dat is toch geen klagen? Wel dus. Want ik benadrukte de toch al negatieve situatie alleen maar meer. Alles wat niet bijdraagt aan de oplossing is deel van het probleem, ook al is je klacht nog ZO terecht!

Wat kun je doen in plaats van klagen?

Gelukkig hoef je ergernis niet lijdzaam te ondergaan. Probeer het volgende als je het eigenlijk op een klagen wilt zetten:

  • Richt je direct op de oplossing. Jon Gordon adviseert in zijn boek “The no complaining rule” om klagen op de werkvloer te verbieden, tenzij je je klacht ombuigt naar een idee en dit direct voorstelt aan je collega’s of manager. Zo wordt geklaag constructief en hoef je ook niks op te kroppen.
  • Humor! Probeer de komische kant van je situatie in te zien. Zodra je erom kunt lachen voel je je direct beter, en je omgeving ook!
  • Kijk naar wat er wel goed gaat. Je staat in de file op weg naar je werk. Maar je hebt tenminste een auto, en je hebt in elk geval een baan. Als je geregeld stilstaat bij waar je dankbaar voor bent, wordt het steeds makkelijker om op deze manier je aandacht op iets positiefs te richten.
  • Verleg je focus. Reageer niet direct, neem de tijd om af te koelen. Tel tot honderd, luister een muziekje, ga iets compleet anders doen: waar je ook maar van ontspant. Het is onmogelijk om ontspannen en gefrustreerd tegelijk te zijn.

Ik moet bekennen dat het niet-klagen me niet meevalt. Ik ben me er nu wel veel sneller van bewust, en toen ik laatst na een lange periode van klaag-vrij te zijn geweest in mijn auto hardop begon te klagen over een maniak op de weg, merkte ik pas wat een rotgevoel ik daar van kreeg! Mijn ergernis over wegpiraten ebt veel sneller weg als ik m’n waffel hou, zelfs al zit ik alleen in m’n auto. Klagen is een gewoonte geworden. En elke gewoonte kun je vervangen door een andere!