Elk bedrijf is verplicht om maatregelen te treffen in geval van calamiteiten en onprettige situaties. Maar heb jij al zoiets voor jezelf geregeld? Deze tips kunnen je daarbij helpen.

Elk bedrijf is verplicht om maatregelen te treffen op het gebied van interne hulpverlening. Dat kan bijvoorbeeld door medewerkers aan te stellen als bedrijfshulpverlener (bhv’er). Zij helpen in geval van ongevallen, brandbestrijding en evacuatie en het doel is om werknemers en klanten in veiligheid te brengen.

Eigenlijk zou het heel mooi zijn als niet alleen bedrijven maatregelen treffen om interne hulpverlening te bieden, maar dat ieder mens zo zijn eigen maatregelen treft om zichzelf hulp te bieden bij calamiteiten en onveilige of onprettige situaties.

Jouw eigen EHBO-plan

Maak je eigen EHBO-plan dat je altijd bij de hand hebt en kan toepassen als de nood aan de man komt. Wat staat er in zo’n calamiteitenplan? Ten eerste beschrijf je daar de risicosituaties. Hierbij kun je denken aan stress, drukte, vermoeidheid, een verhuizing, vakantie, kritiek krijgen op het werk, liefdesverdriet, van functie of baan veranderen.

Daarna omschrijf je de waarschuwingssignalen die erop wijzen dat je uit balans raakt, dat je gezondheid achteruit gaat en een terugval krijgt. Bijvoorbeeld: slecht slapen, piekeren, somberheid, je terugtrekken, geen afspraken meer maken, doorwerken tijdens pauzes, meer/minder eten etc.

Vervolgens beschrijf je wat je kan helpen om met moeilijke situaties om kan gaan, welke hulpbronnen kun jij aanboren? Vaak als wij een moeilijke situatie meemaken, zijn we niet zo heel vriendelijk voor onszelf. We zouden op een vriend of vriendin heel anders reageren dan op jezelf. In jouw eigen EHBO-plan ga jij op vijf verschillende gebieden helpende, vriendelijke acties en dingen schrijven die jou echt helpen om met stress of moeilijke situaties om te gaan en zo verdere schade te beperken. Je gaat op zoek naar die dingen die jou troosten of kalmeren.

Je gaat ontdekken hoe je nu al voor jezelf zorgt, zodat je jezelf hieraan kunt herinneren in tijden van calamiteiten.

1. Lichamelijk gebied

Hoe zorg je voor je lichaam als je stress ervaart? Wat helpt je als je stress ervaart? Kun je nieuwe dingen bedenken waardoor je spanning en stress in je lichaam kunt loslaten?

Denk na over wat jou helpt. Wat kun jij doen om jouw lichaam gerust te stellen? Een paar voorbeelden zouden kunnen zijn: een bad nemen, sporten, wandelen, de hond of kat aaien, een kopje thee drinken. Vind uit wat jou helpt, en zet dat in je plan.

2. Geestelijk gebied

Hoe zorg je voor je geest als je onder druk staat? Wat zou je nog meer kunnen doen om je gedachten te laten komen en gaan? Ook hier geldt: ga op zoek naar wat jouw geest tot rust brengt. Is dat luisteren naar muziek, of mooie citaten lezen, ‘ook dit gaat voorbij’ tegen jezelf zeggen, een grappige film kijken, een inspirerend boek lezen?

3. Emotioneel gebied

Hoe zorg jij emotioneel voor jezelf? Wat kun je voor nieuwe dingen bedenken waardoor je nóg beter voor jezelf gaat zorgen? Is dat bijvoorbeeld muziek luisteren, lezen, koken, mediteren, een dagboek bijhouden? Kun je je emoties accepteren in plaats van ze te bevechten?

4. Relationeel gebied

Wat heb jij nodig in het contact met anderen, hoe kun jij je weer verbonden voelen met anderen op een manier dat het jou een geluksgevoel bezorgt? Zijn er manieren om deze verbindingen te verbeteren? Moet je daarvoor een goede vriend of vriendin bellen, gaan wandelen met een vriendin, een spelletje spelen met je kinderen, of een ander helpen? Of volstaat het om iemand te groeten op straat?

5. Spiritueel gebied

Hoe zorg je spiritueel goed voor jezelf? Wat zou je nog meer kunnen doen? Wat voedt jou,  wat verrijkt jou, wat zijn die dingen die jouw leven betekenis geven? Geef je voldoende ruimte aan die dingen? Hoe kun jij je geest voeden? Is dat door te wandelen in de natuur, je te laten inspireren door goede boeken of nieuwe mensen, of gewoon door vriendelijk te zijn?

Als je bovenstaande vragen hebt beantwoord, heb je alle ingrediënten voor een goed EHBO-plan. Je weet nu hoe je dagelijks goed voor jezelf kan zorgen, en ook kun je dit plan gebruiken als er zich calamiteiten voordoen, om schade te voorkomen. Dit vergroot je eigen kracht, en maakt je zelfredzaam. 

Ik wens je veel succes met je eigen EHBO-plan!

Bronnen: Compassie in je leven, Frits Koster, Zelfcompassie van Kristin Neff en de cursus Zelfcompassie van Elke Smeets

Christine is gastblogger voor 365 Dagen Succesvol en blogt op persoonlijke titel.
Kijk hier voor de website van Christine.   

 

En oja: als je deze blog wilt delen... dat kan hierboven!

Groet van David en Arjan

365 inschrijf popup 900x479

Ontvang gratis de 13 stappen naar geluk en succes!