Het internet overstroomt van de leuke jaaroverzichten, maar misschien was 2016 voor jou helemaal niet zo fantastisch. Wellicht ben je een dierbare verloren, ben je niet (meer) gelukkig in de liefde of drukte ziekte, werk of geldzorgen een nare stempel dit jaar. We hebben allemaal zo onze eigen problemen, de één groter dan de ander. Maar hoe dieper onze dalen, des te noodzakelijker is het om ook naar de pieken te kijken. Het is lastig om de vervelende gebeurtenissen niet de overhand te laten krijgen, maar laten we het toch eens proberen. Wij helpen je een handje op weg om meer tevreden terug te blikken op 2016.

De negativiteitsfout: negativity bias

Is het jou ook wel eens opgevallen dat we negatieve gebeurtenissen beter onthouden dan de positieve? Volgens de Amerikaanse psycholoog Baumeister zijn er maar liefst vijf complimentjes nodig om één negatieve opmerking te compenseren. We hebben een grotere afkeer van verliezen dan een verlangen om te winnen. Dit wordt ook wel de negativiteitsfout genoemd, of de ‘negativity bias’. Onze hersenen slaan negatieve ervaringen sneller op dan de positieve. De negativiteitsfout heeft evolutionair gezien een functie. Om te overleven is het immers belangrijk om bedreigingen te herkennen. Wie fouten kan voorkomen heeft meer kans om te overleven dan mensen die zich niet druk maken om gevaar. Het zit dus in ons systeem om te focussen op negativiteit. Hoe kunnen we relativeren?

Relativeren kun je leren

Omdat de negativiteitsfout al vanaf de oertijd bij ons zit ingebakken, is het lastig dit te omzeilen. Maar niet onmogelijk! Door ons bewust te zijn van positieve ervaringen en negativiteit in perspectief te zetten, worden we gelukkiger. Blijf dus vooral kijken naar wat je wél hebt en blijf relativeren. Zie jij de wereld even helemaal negatief? Besef dan dat dit waarschijnlijk de negativiteitsfout is die zijn werk doet. Je problemen zijn er niet minder om, maar er zijn toch echt ook nog steeds mooie dingen in het leven. Het is alleen de kunst om die te zien. Maar hoe?

Een gelukkig oud jaar

Oké, we willen dus waarderen wat we hebben en dankbaar zijn voor de dingen die we dit jaar hebben gedaan. Laten we vooral even níet focussen op de dingen die we niet hebben, de dingen die we niet hebben gedaan en zeker niet op de dingen die fout gingen en niet leuk – of ronduit vervelend – waren. Wij helpen je graag en hebben een leuke oefening voor je bedacht. Geef je antwoord op de volgende vragen?

  1. Welke nieuwe dingen heb je gedaan? Wat was het tofste?
  2. Wat was je grootste succes?
  3. Welke nieuwe leuke mensen heb je ontmoet? 
  4. Welke nieuwe plekken heb je bezocht? Wat was de leukste? 
  5. Waarin ben je beter geworden dit jaar? 
  6. Welke wijze les heb je geleerd in 2016? 
  7. Wat heb je voor een ander gedaan in 2016? En voor wie?
  8. Welke persoon maakte jou het meest gelukkig?

Oefening baart kunst

Naast bewust zijn van de positieve dingen, zijn er ook inhoudelijke dingen die je kunt doen om gelukkiger te zijn. Nieuwe dingen doen is daar een van. Gewenning is volgens wetenschappers namelijk dé bedreiging voor geluk. Daarom vroeg ik onder meer naar de nieuwe dingen die jij hebt gedaan dit jaar, de nieuwe plekken die je hebt gezocht en de nieuwe mensen die je hebt leren kennen. Maar ook bestaande, diepe relaties maken gelukkig. Ik ben benieuwd hoe jij de vragen beantwoordde. Wat voor inzichten leverde het op? Het is een oefening die je overigens niet alleen aan het eind van het jaar kunt doen. Probeer in 2017 eens iedere maand deze vragen te beantwoorden. Zo train je je brein nog beter om bewuster te zijn van het positieve. Best een positief begin van het nieuwe jaar toch?

15157013 623862321072142 8404476566227861918 o

Op 26 januari begint het Jaarprogramma 2017

Benieuwd of dat ook wat voor jou is?

Ja, vertel me meer